vrijdag 16 juli 2010

Etappe 12: Bourg-de-Péage - Mende (210.5km)

[b]Etappe 12: Bourg-de-Péage - Mende (210.5km)[/b]
De sprinters mogen even terug in hun hok, deze derde overgangsrit in een reeks van vier is veruit de zwaarste. De renners rijden vandaag door het Centraal Massief en we krijgen met een pittig slotklimmetje misschien zelfs wel een (kleine) strijd om het klassement.

Bourg-de-Péage ligt net als de aankomstplaats van gisteren in het departement Drôme en de regio Rhône-Alpes, het ligt zo'n 20km ten noordoosten van Valence en er wonen ongeveer 10.000 mensen. Het is in de 11e eeuw ontstaan aan de zuidoever van de rivier de Isère bij een in 1033 aangelegde tolbrug (Péage is Frans voor tol). Deze werd beheerd door de monniken van de Abbaye de Saint-Barnard de Romans, deze abdij staat aan de andere kant van de rivier in de ongeveer drie keer zo grote stad Romans-sur-Isère.


Bourg-de-Péage (rechtsboven) en Romans-sur-Isère (linksonder)

Bourg-de-Péage staat vooral bekend om de hoeden en petten van konijnenhaar die hier sinds 1810 worden gemaakt, de hoedenindustrie beleefde haar hoogtepunt in de jaren '30 toen alleen de grootste fabrikant "Mossant" al meer dan 1.200 werknemers had in een plaatsje met destijds amper 6.000 inwoners. De hoofddeksels zijn echter uit de mode geraakt en deze industrie is grotendeels verdwenen.
Het is de eerste keer dat hier voet aan de grond gezet wordt in de Tour, maar men is er wel al eens doorheen gereden zoals vorig jaar in de door Mark Cavendish gewonnen rit naar Aubenas. Bourg-des-Péage was in 2006 ook de start- en aankomstplaats van de door David Zabriskie gewonnen tijdrit in de Dauphiné Libéré.


Mende heeft ruim 13.000 inwoners en is de hoofdstad van het departement Lozère en de regio Languedoc-Roussillon, ruim 100km ten noordwesten van de regionale hoofdstad Montpellier. Het ligt aan de rivier de Lot en behoort tot de Cévennes, een streek in het zuiden van het Centraal Massief.


Mende

De stad is in 200 v.C. gesticht onder de naam Mimata ("de berg"), ergens tussen 255 en 260 stierf hier ene Privat een martelaarsdood waardoor hij later tot heilige werd verklaard. In de 10e eeuw werd Mende de zetel van een bisdom met een kathedraal gewijd aan deze Saint Privat, deze werd in 1360 vervangen door de huidige Basilique-cathédrale Notre-Dame-et-Saint-Privat de Mende. De stad en de kathedraal werden in 1579 zwaar beschadigd bij een aanval door de Hugenoten, waarbij ook de kerkklok (toen de grootste van de wereld) verwoest werd, alleen de klepel hangt nog in de kerk. Mende was lange tijd de hoofdstad van de provincie Gévaudan tot de historische provincies in de Franse revolutie werden vervangen door kunstmatige departementen die vooral meestal vernoemd werden naar een geografisch iets, zoals een rivier of in het geval van Lozère een berg. De stad was een eeuwenlang afhankelijk van de textielindustrie, maar deze zakte vanaf de jaren '80 wat in, waarna de stad tot de jaren '20 een lichte bevolkingsafname had. Sindsdien groeit Mende weer, met als belangrijke economische motors de (overheids)diensten en het toerisme.

De kajakster Brigitte Guibal (zilver OS 2000, goud WK 1997) en wielrenner Christophe Laurent (ex-Agritubel, Crédit Agricole en Garmin, dit jaar actief bij een amateurploegje) zijn de bekende personen uit Mende dat twee keer aankomstplaats was in de Tour de France. In 2005 toen de Spanjaard Marcos Serrano de sterkste man in de kopgroep was, maar het is vooral de editie van 1995 die de Fransen in hun hart gesloten hebben. Laurent Jalabert won toen op 14 juli op de Côte de la Croix-Neuve, deze klim heet nu zelfs officieel de Montée Laurent Jalabert en vormt ook vandaag de aankomst.

Alberto Contador won eerder dit jaar een etappe in Paris-Nice op precies hetzelfde klimmetje, dat was toen wel bij temperaturen onder het vriespunt, terwijl het vandaag snikheet zal zijn en de aankomst was toen direct boven, terwijl er vandaag na de top nog een stukje vlak is.

Etappe 4 Paris-Nice 2010
1 Alberto Contador (Spa) Astana 4:26:47
2 Alejandro Valverde (Spa) Caisse d'Epargne 0:00:10
3 Samuel Sanchez (Spa) Euskaltel - Euskadi
4 Joaquim Rodriguez (Spa) Team Katusha 0:00:18
5 Thomas Voeckler (Fra) Bbox Bouygues Telecom 0:00:20
6 Damiano Cunego (Ita) Lampre - Farnese Vini 0:00:21
7 Roman Kreuziger (Cze) Liquigas - Doimo
8 Christophe Le Mevel (Fra) Française des Jeux 0:00:29
9 Luis-Leon Sanchez (Spa) Caisse d'Epargne
10 Rein Taaramae (Est) Cofidis, Le Credit en Ligne 0:00:31

Youtube:
Sporza verslag deel 1
Sporza verslag deel 2




De renners beginnen na een vlakke aanloop van 14.5km aan de eerste klim van de dag, na deze Côte de Saint-Barthélémy-le-Plain (489m hoog, 10.7km à 3.1 %) van de derde categorie volgen 25 kilometer (zonder afdaling) naar de Col des Nonières (671m hoog, 5.7km à 3.8 %) die hetzelfde aantal bergpunten oplevert.

Via een korte afdaling komt men dan aan de voet van een échte berg, de Suc de Montivernoux (1315m hoog, 13.7km à 4.4 %) is echter niet al te steil. De weg loopt na de bergprijs van tweede categorie nog even door omhoog tot 1417 meter, vervolgens komt er een lange afdaling grotendeels vals plat bergaf.

De laatste gecategoriseerde klim (m.u.v. de slotklim) is weer van de derde categorie, de Côte de la Mouline (1085m hoog, 3.9km à 5%) loopt echter ook nog zo'n twintig kilometer vals plat door voor de afdaling begint. Direct na de afdaling ligt een klim waar geen bergpunten te verdienen zijn en ook nu duurt het even voor de afdaling richting de slotklim begint. Het laatste klimwerk voor de slotklim is dus op meer dan dertig kilometer van de streep en de koers zal waarschijnlijk dan ook pas in de laatste kilometers beslist worden.

De 1084 meter hoge slotklim Côte de la Croix-Neuve (Montée Laurent Jalabert) heeft de tweede categorie als waardering gekregen, hij is 3.1km lang en met een gemiddeld stijgingspercentage van 10.1% de steilste klim van deze Ronde van Frankrijk. Het begint al gelijk vrij steil à 8%, maar hierna is het tot vlak onder de top voortdurend meer dan 10%. De finish ligt in tegenstelling tot eerder dit jaar in Paris-Nice na ongeveer 1700 meter min of meer vlak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten